Monday 2 April 2012

Tanda tanya di Lembah Bujang


Lembah Bujang is Indian, not Malay. The earliest Malay kingdom in the peninsular is Langkasuka, placed on the east coast in the Kelantan/Patani belt and which pre-dated Lembah Bujang. It was part of the extended Malay civilisation (Sri Vijaya, Majapahit) which included Angkor Wat and Borobodur. Of course the Malays in the peninsular were not Muslims, not until the the east coast kingdoms were converted about a hundred years before Parameswara’s conversion in Malacca (Terengganu stone and other such evidence).
There are four further points I would like to make:
1. The Malays [in Tanah Melayu] have not always been Muslims, irrespective of what the Malay [Malaysian] ruling classes would like to think.
2. The Malay race is at best a mongrel race, like most races in the world. If you don’t believe me, study the faces of Dr Zambry and Sivakumar, two of the main protoganists in the Perak affair, and tell me who is more Indian looking.
3. All this race thing is stupid. As Tok Guru Nik Aziz said at Zaid Ibrahim’s book launch, none of us, Malay, Chinese, Indian or Orang Asli [Malaysian], chose the race that we were born into. A person’s superiority in the eyes of God is the one who has the most piety and follows God’s commands. So, “ketuanan Melayu” is both un-Islamic and quite nonsensical.
4. Arising from the human genome project, we now know the races of the world developed over less than 100,000 years for climatic, dietary and other reasons from a single tribal source out of Africa, a tribe that survives to this day as the San tribe of the Kalahari desert. So forget about being Chinese, Indian, Malay, white, black, pigmy or Watusi. We are all part of the San tribe, otherwise erroneously referred to as the human race.


MAI nak habaq sat. KalagamKadaramKataha — ini semua nama Tamil dan Sanskrit yang digunakan seawal kurun kedua dan ketiga selepas Masihi untuk merujuk kepada negeri Kedah. Chieh-ch’a dan Kie-tch’a pula digunakan oleh ahli pelayaran Cina seawal kurun ketujuh selepas Masihi untuk merujuk kepada negeri Kedah. Kedah juga digelar Kalah atauKalah-bar oleh ahli pelayaran Arab seawal kurun kelapan dan kesembilan selepas Masihi.
Kesemuanya menggambarkan Kedah sebagai negara yang makmur, gemilang dan mempunyai sistem keadilan yang teratur berdasarkan tamadun di Lembah Bujang ketika itu.
Dua tiga minggu yang lepas ini, saya memang tidak banyak memikirkan soal sejarah zaman gilang-gemilang kerajaan Melayu di Nusantara. Kepala saya pusing kerana berlari sana sini membuat liputan pilihanraya kecil di Bukit Selambau. Tetapi setelah selesainya hari pembuangan undi, saya telah berikhtiar untuk melawat Lembah Bujang. Bapa saya kata kali terakhir saya mengunjung ke sana saya berumur satu tahun.
Kerajaan Hindu-Buddha Kedah di Lembah Bujang menikmati zaman kegemilangannya dari kurun kelima hinggalah kurun ke-14 selepas Masihi. Inilah salah satu sebab mengapa saya memang bangga menjadi anak kelahiran Kedah.
Namun, saya sentiasa terkejut — kenapalah di dalam sukatan pelajaran sejarah, Kesultanan Melayu Melaka yang diagung-agungkan manakala Lembah Bujang hanya diberi ruangan yang kecil dalam halaman buku teks? Bukankah tamadun Lembah Bujang juga terdiri daripada orang Melayu? Kenapa hina sangat orang Melayu Kedah ini di dalam buku sejarah kita?
Mungkinkah kerana Kesultanan Melayu Melaka telah memartabatkan agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu, manakala kerajaan Kedah yang berpusat di Lembah Bujang senang sekali mengamalkan agama Hindu-Buddha?
Bagi saya, kita perlu diingatkan tentang warisan Lembah Bujang. Kerana setiap pertikaian dan pertengkaran tentang institusi raja, hak istimewa orang Melayu, ketuanan Melayu, status agama Islam di Malaysia, dan sebagainya, adalah tidak bermakna jika kita tidak mengambil teladan dari tamadun Lembah Bujang. Dan inilah teladannya — lebih daripada seribu tahun dahulu, masyarakat Melayu di Kedah sudah pun tahu bagaimana untuk beradab, bertamadun dan berkawan dengan pelbagai bangsa dari seluruh dunia. 

No comments:

Post a Comment